Τον αποκαλούν συχνά ο «Banksy της Κίνας». Ο τρόπος με τον οποίο ο Κινέζος καλλιτέχνης Badiucao συνδυάζει στα έργα του το φαινομενικά παιδικό στοιχείο με την αιχμηρή πολιτική και κοινωνική κριτική είναι μάλλον ο λόγος για αυτή την αναλογία.
Συντακτική ομάδα pass-world.gr
Από την άλλη, υπάρχουν σημαντικές διαφορές. Το πρόσωπό του είναι γνωστό –μολονότι το Badiucao αποτελεί ψευδώνυμο– και ο ίδιος ως αντιφρονών του καθεστώτος της Κίνας έχει εγκαταλείψει τη χώρα του και εργάζεται πλέον στην Αυστραλία.
Πρόσφατα βραβεύτηκε από την οργάνωση Human Rights Foundation για τον τρόπο με τον οποίο η πολιτική τέχνη του επιχειρεί να ευαισθητοποιήσει το κοινό για τις παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τη λογοκρισία και τις αντιδημοκρατικές πρακτικές στην Κίνα.
Τον Νοέμβριο εγκαινιάστηκε και η πρώτη του διεθνής ατομική έκθεση στη Μπρέσια της Ιταλίας.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες διεθνών μέσων, ο δήμος της Μπρέσια δέχτηκε πιέσεις από την Πρεσβεία της Κίνας για ακύρωση της έκθεσης, στις οποίες όμως δεν υποχώρησε.
«Η τέχνη έχει τη δύναμη να αποδομεί την αλαζονεία και τον αυταρχισμό»
Ο Badiucao αυτό-προσδιορίζεται ως πολιτικός καλλιτέχνης «που χρησιμοποιεί την τέχνη του για να αμφισβητήσει την λογοκρισία και τη δικτατορία στην Κίνα».
Έργα έχουν χρησιμοποιηθεί από τη Διεθνή Αμνηστία, όπως στην υπόθεση της σύλληψης δεκάδων ακτιβιστών/ριών και δικηγόρων από την αστυνομία της Κίνας, τον Ιούλιο του 2015, αλλά και από το Freedom House για τις αφίσες του που αφορούσαν τις διαδηλώσεις του Χονγκ Κονγκ το 2019.
«Πιστεύει ότι η τέχνη και το διαδίκτυο έχουν τη δύναμη να αποδομήσουν την αλαζονεία και την εξουσία της δικτατορίας ως δομικό στοιχείο της ατομικής αφύπνισης και απελευθέρωσης», αναφέρει ο ίδιος, στο προσωπικό του μπλογκ.
Έχοντας εργαστεί στο παρελθόν με τον επίσης αντιφρονούντα, διεθνώς αναγνωρισμένο καλλιτέχνη Άι Γουέι Γουέι, ο Badiucao ζει τα τελευταία χρόνια στην Αυστραλία.
Αποκάλυψε δημόσια την ταυτότητά του τον Ιούνιο του 2019, λίγο αφότου αναγκάστηκε να ακυρώσει μια έκθεσή του στο Χονγκ Κονγκ λόγω ανησυχιών που υπήρξαν από τους διοργανωτές για την ασφάλεια του καλλιτέχνη.
Η έκθεση στη Μπρέσια
Στις 13 Νοέμβρίου, εγκαινιάστηκε η πρώτη διεθνής ατομική έκθεση του καλλιτέχνη στη Μπρέσια της Ιταλίας, στο μουσείο Santa Giulia.
Σύμφωνα με διεθνή μέσα, η κινέζικη πρεσβεία στη Ρώμη έστειλε επιστολή στον δήμαρχο της πόλης Εμίλιο ντελ Μπόνο, υποστηρίζοντας ότι η έκθεση είναι «γεμάτη αντί-κινέζικα ψέματα» και ότι τα εκθέματα «διαστρεβλώνουν τα γεγονότα, διαδίδουν ψευδείς πληροφορίες, παραπλανούν την αντίληψη του ιταλικού λαού και τραυματίζουν σοβαρά τα αισθήματα του κινεζικού λαού», σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το Artnet.
Όπως υποστηρίζει το euronews, η επιστολή περιλάμβανε κεκαλυμμένες οικονομικές απειλές, αναφερόμενη στις εμπορικές σχέσεις Κίνας και Ιταλίας. Ο δήμαρχος της πόλης απάντησε με «ευγένεια και αποφασιστικότητα», είπε στο ίδιο ρεπορτάζ η Ελέτρα Σταμπούλις, επιμελήτρια της έκθεσης.
«Φυσικά είμαστε πάντοτε λίγο ανήσυχοι, όχι τόσο για την ασφάλεια του καλλιτέχνη, αλλά επειδή γνωρίζουμε ότι υπάρχουν πολλοί τρομακτικοί τρόποι για να κάνει κανείς έναν αντιφρονούντα καλλιτέχνη να σιωπήσει», είπε η ίδια στο euronews.
Παράλληλα, ο Badiucao εκθέτει μια σειρά αφισών του στο Μαϊάμι, οι οποίες επικεντρώνονται στους επερχόμενους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες στο Πεκίνο, το 2022. Με τα έργα του, ο καλλιτέχνης καλεί σε μποϋκοτάζ των Ολυμπιακών Αγώνων λόγω των παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των διώξεων που συμβαίνουν στη χώρα του.