Queer υπερηφάνεια και τέχνη στην Αμερική του Τραμπ




Απορρίπτοντας το πρόσφατο ομοσπονδιακό σημείωμα του Αμερικανού Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ που κινδυνεύει να θέσει περιορισμούς στον ορισμό του φύλου και να καταργήσει ουσιαστικά την προστασία των πολιτικών δικαιωμάτων για τους πολίτες LGBTQIA +, αρκετοί Αμερικανοί έμποροι έργων τέχνης αφιερώνουν τις θέσεις τους στην έκθεση Art Basel [1] στο Μαϊάμι σε καλλιτέχνες των οποίων τα έργα απεικονίζουν και γιορτάζουν την ιδιαιτερότητα.


Του Osman Can Yerebakan


Η Wendy Olsoff, κεντρική μορφή της πολιτικά δραστήριας καλλιτεχνικής σκηνής του East Village κατά τη δεκαετία του 1980 και συνιδιοκτήτρια της γκαλερί PPOW, λέει ότι η γκαλερί πάντα προσπαθεί να εκπροσωπεί τους καλλιτέχνες που «αγωνίζονται για το ευρύτερο καλό» και που παράγουν κοινωνικά προκλητική δουλειά.

Φέτος, στις 6-9 Δεκεμβρίου, στο Art Basel στο Μαϊάμι, το περίπτερο της γκαλερί PPOW γέμισε με το έργο των επιδραστικών γκέι καλλιτεχνών Ellen Cantor, Hunter Reynolds και David Wojnarowicz. «Η πολιτική έχει μετακινηθεί από τα Δεξιά προς τα Αριστερά και πάλι στα Δεξιά», λέει η Olsoff, υποστηρίζοντας ότι «το πρόγραμμα της γκαλερί καθίσταται όλο και πιο επίκαιρο και ιστορικά διδακτικό».

Η υπερηφάνεια της έμφυλης ιδιαιτερότητας διαχέεται και στις δορυφορικές εκθέσεις του Μαϊάμι, κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Στην έκθεση Nada (6-9 Δεκεμβρίου), η γκαλερί Erti από την Τιφλίδα αφιερώνει το περίπτερο της σε μια ατομική παρουσίαση του γεωργιανού καλλιτέχνη Levan Mindiashvili που εδρεύει στο Μπρούκλιν και του οποίου η ειδική εγκατάσταση για την έκθεση διερευνά την αρρενωπότητα και την έμφυλη ιδιαιτερότητα μέσα από το πρίσμα της πατρίδας του, η οποία κατατάσσεται ως η τρίτη πιο ομοφοβική χώρα στον κόσμο.

Η γκαλερί της Νέας Υόρκης Gordon Robichaux φέρνει σε επαφή νέα έργα του ζωγράφου και πρώην drag περφόρμερ Tabboo!, της τρανς ζωγράφου Florence Derive και του αυτοδίδακτου καλλιτέχνη Otis Houston Jr.

Εν τω μεταξύ, η Company Gallery, επίσης στη Νέα Υόρκη, θα παρουσιάσει τα κεραμικά γλυπτά του queer μεξικανικού καλλιτέχνη Raúl de Nieves, ο οποίος έκανε την εμφάνισή του με τη συμμετοχή του στην περυσινή Whitney Biennial. Eίναι η πρώτη φορά που ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης θα παρουσιάσει κομμάτια της δουλειάς του στις ΗΠΑ.

Στην έβδομη έκθεση της Untitled Art, ο πρωτοεμφανιζόμενος γκαλερίστας Connersmith από την Ουάσινγκτον παρουσιάζει τα γλυπτά του Sheldon Scott, κατασκευασμένα από αθλητικό εξοπλισμό και γκλίτερ, ενώ η γκαλερί Andrew Rafacz του Σικάγου παρουσιάζει τις κεντημένες στο χέρι φιγούρες έμφυλα ανυπότακτων σωμάτων της Caroline Wells Chandler.

Επίσης, η ACRIA, ένας από τους κορυφαίους διεθνείς οργανισμούς στον τομέα της έρευνας και της εκπαίδευσης για το HIV/AIDS, παρουσιάζει μια σειρά πρόσφατα δημοσιευμένων εκδόσεων στο πλαίσιο του έργου ” Artists Ending Aids Fund”, συμπεριλαμβανομένων έργων των Jack Pierson, Anne Collier, Emily Mae Smith και Andrew Brischler.

«Η ελευθερία του λόγου και της έκφρασης είναι κρίσιμη αυτή τη στιγμή, και πρέπει να κάνουμε τα πάντα για να την υποστηρίξουμε και να την προστατεύσουμε», λέει η Manuela Mozo, διευθύντρια της γκαλερί Untitled.

«Στην τρέχουσα πολιτική ατμόσφαιρα, δεν είναι πλέον δυνατόν να παραμένεις ουδέτερος στο όνομα της συμπερίληψης», λέει η ίδια.

[1] Το Art Basel αποτελεί μια διεθνούς βεληνεκούς έκθεση εναλλασσόμενων έργων τέχνης που στοχεύει στη διασύνδεση συλλεκτών, γκαλερί και καλλιτεχνών, με στόχο την ενίσχυση του ρόλου των γκαλερί στην ανάδειξη νέων καλλιτεχνών. [Σ.τ.Μ].

To κείμενο δημοσιεύτηκε στο Art Newspaper, στις 3 Δεκεμβρίου 2018.